• Compassie vol op weg

EEN NIEUWE BAAN? HOE ZIT HET MET JOUW EIGEN MARKETING?

Een gastblog van Trudy Pannekeet over het gebruik van social media en marketing elementen voor werkzoekenden op weg naar die nieuwe baan.



Een nieuwe baan? Hoe zit het met jouw eigen marketing? – door Trudy Pannekeet - maart 2019 Marketing? Dat is Reclame. Trucjes om iets te verkopen, waar een ander niet op zit te wachten.

Bij het woord marketing denken de meeste mensen aan promotie. Reclame maken voor je product. Mensen iets aansmeren. Het is duur en je houdt er niet van. Heb jij dat ook?


Dus als ik je aanraad marketing voor jezelf te doen, denk je direct ‘no way!’. Ik zit al op Facebook. Ik heb een LinkedInprofiel. Sta bij uitzendbureaus ingeschreven. Ik ga niet mezelf verkopen op Social Media. En als je het al zou willen; hoe verkoop je jezelf dan?


Wat is Marketing voor werkzoekenden?

Ten dele heb je gelijk. Marketing is ook jezelf verkopen. Maar marketing is veel meer dan dat. Eigenlijk komt het erop neer dat je zelf aan het stuur gaat zitten.

Marketing is het voorwerk, het bijsturen en de nazorg. Het onderzoeken van de markt en inspelen op de behoeften. En… laten zien dat je er bent. Zichtbaar zijn bij de juiste mensen. Bij jouw toekomstige werkgever, je nieuwe klant of opdrachtgever.

Je hebt misschien wel eens gehoord van de 4 p’s in marketing?

Prijs

Product

Plaats

Promotie

Die 4 onderdelen ga je onderzoeken. Met de beste mix van die onderdelen heb je de meeste kans van slagen.


Hoe pak je dat nou aan? Marketing voor jezelf?

Ook als je werk zoekt pas je marketing toe voor jezelf. Ook hier gelden de 4 p’s:

Prijs: wat is jouw waarde of voor welk bedrag wil jij het werk doen?

Product: dat ben je zelf. Wat zijn jouw beste kanten en minder goede punten. Hoe zorg je dat jij je beste versie bent?

Plaats: Waar ga je werken? Vanuit huis, op locatie, ploegendienst?

Promotie: Hoe ‘verkoop’ je jezelf op de beste manier? Waar en hoe bereik je jouw toekomstige baas?


Voordat je gaat beginnen met werk zoeken en solliciteren is het daarom verstandig een marktonderzoekje te doen. Wat wil je? Waar ben jij goed in? Bij welke bedrijven (of welk type bedrijf/branche) wil jij werken en waar zeker niet?


Als je dat helder hebt, kun je bedrijven waar jij wilt werken, volgen op social media. Daarmee krijg je heel veel informatie over waar zij zich mee bezig houden, wie er werken en wanneer er extra drukte aankomt. Extra drukte door een grote verbouwing, een zwangerschapsverlof, een nieuw product of campagne; dan is er misschien meer mankracht nodig. Jij dus ☺.


Reageer op berichten van bedrijven en van de mensen die er werken. Kijk of jij mensen kent die er al werken en vraag ze wie jij zou moeten spreken om in aanmerking te komen voor die baan. Misschien kan die persoon wel een goed woordje voor je doen en je introduceren.

Laat zien dat jij er bent. Deel je kennis. Zo laat je zien waar jij voor staat en waar jij veel van af weet. Als je dan gaan solliciteren heeft men al een goede indruk van je, van wat ze online van je gezien hebben.


Inzet van social media is hierbij geen doel op zich. Het is een middel om meer aandacht te krijgen voor jouw doel. Of je nu een baan zoekt of een nieuwe opdrachtgever, nieuwe klanten, of geld voor jouw goede doel; marketing is de basis voor een goed social media plan. De basis voor het overbrengen van jouw boodschap: “Neem mij in dienst, want ik ben goed”.


Solliciteren leuk?

Ik heb het altijd leuk gevonden om te solliciteren. In tegenstelling tot mijn man, die er een gruwelijke hekel aan heeft. Zichzelf verkopen. “Beetje leuren met mezelf, bah!”

Een goede voorbereiding was altijd meer dan het halve werk. Ik heb ook nooit veel gesolliciteerd. Deed ik blijkbaar mijn eigen marketing best goed 🤣 Maar toen ik richting 50 ging werd het lastig. Een parttime baan als manager was lastig te vinden en het ondernemersbloed kriebelde. Ik ben voor het zzp-schap gegaan.


Ik kon met de kennis die ik al die jaren had opgedaan anderen helpen zichtbaar te worden.

Er zijn zoveel mensen met ieder voor zich geweldige talenten. Maar als de buitenwereld dat niet weet, is het heel moeilijk verder komen in je zoektocht naar die leuke baan of opdracht.

Kortom: maak een marketingplannetje voor jezelf. Doe goed onderzoek: naar bedrijven, naar de mensen die er werken en laat jezelf zien. Geloof in je eigen kracht en deel je kennis. Er zit echt iemand op jou te wachten!


Wie is Trudy Pannekeet?

Trudy heeft jarenlang als Marketing Manager bij internationale bedrijven gewerkt: o.a. bij Sanoma en Mattel. Zij was verantwoordelijk voor merken als Gucci parfums, Puma, Barbie, Fisher-Price, etc.


“Op een gegeven moment was ‘plastic fantastic’ niet meer voldoende. Zij maakte toen de overstap naar biologische voeding. Zo kwam zij bij TerraSana Natuurvoeding, waar zij 4 jaar als Marketing Communicatie Manager gewerkt heeft. Zij heeft daar o.a. Social Media opgezet voor Raw Superfood en natuurcosmetica SANTE en LOGONA.

Nu geeft zij trainingen en adviseert zij ondernemers bij hun social media plannen. Zij geeft graag praktische uitleg hoe je op een simpele manier marketing kunt toepassen en hoe de verschillende social media kunnen werken voor jou!


Meer weten over Trudy Pannekeet zie: https://www.trudypannekeet.nl/.



© 2018 door Compassie vol op weg! Gemaakt via Wix.com

 

Contacgegevens

Nathalie Koumans

Noordwijkerhout

​​Tel: 06-30799514

compassievolopweg@gmail.com